Rood, je houd ervan of je draagt het niet. Dat is wat ik het meeste hoor. Rood is een kleur waar je niet omheen kunt. Het is een kleur die veel aandacht trekt. Daardoor is het een kleur die je moet durven dragen. In dit blog lees je meer over de psychologische betekenissen van deze kleur.
De betekenis van de kleur rood houd sterk verband met liefde, verlangen en verleiding, terwijl het ook wordt geassocieerd met gevoelens van gevaar, woede en geweld.
Het is een extreme kleur, die bovendien ook een gevoel van energie oproept. Rood trekt bovendien meteen de aandacht dankzij zijn hoge zichtbaarheid. Dit maakt het een geschikte kleur voor waarschuwingssignalen zoals stopborden en brandweerauto's.
De biologische effecten van rood zijn stimulerend en activerend. De kleur verhoogt de hartslag en ademhaling en wekt eetlust op.
Rood is een warme kleur die aandacht trekt en geassocieerd wordt met het lichaam. De kleur van bloed is de kleur van leven, vitaliteit, energie, kracht en passie.
Positieve associaties met rood zijn er ook volop op het gebied van liefde, passie en romantiek. Denk maar aan verleiding, sensualiteit, hartstocht en opwinding.
Negatieve associaties met rood zijn: opdringen, agressie, macht, pijn en gevaar.
Rood is een kleur die snel de aandacht trekt en in het westen gezien wordt als zowel een teken van gevaar als van liefde. Zo is een rode lijst dan ook een opsomming van zaken waar gevaar aan verbonden is. Daarom wordt rood veel gebruikt als signaalkleur.
Een buiten de politiek gehanteerde 'rode vlag' duidt op gevaar en deze term staat ook in de zakenwereld symbolisch voor elementen van risico of gevaar. Deze betekenis komt wellicht ook doordat bloed een rode kleur heeft; (de kleur van) bloed wordt door mens en dier instinctief verbonden met gevaar. In de associatie met het bloed en het hart zit meteen de positieve keerzijde, namelijk die met liefde en verbondenheid. Het rode hart is daarvan het beeldmerk.
Symbolische betekenissen van rood hangen hiermee samen, het is de kleur van de woede. Rood wordt ook geassocieerd met de oorlogsgod Mars, vandaar ook waarschijnlijk dat de rode planeet Mars juist aan deze god is gewijd. Bloed, maar ook vuur kan hieraan ten grondslag liggen. Niet voor niets is rood ook de kleur van de brandweer.
Rood heeft letterlijk stopkracht, denk maar eens aan verkeersborden. Met het dragen van rode kleding geef je aan dat je lef hebt en dat je bereid bent je eigen spoor te trekken. In een overwegend rode kamer wordt je iets actiever.
Verschillende culturen van over de hele wereld zien rood op andere manieren.
Op de Chinese aandelenmarkten wordt de kleur bijvoorbeeld gebruikt om een prijsstijging te symboliseren, terwijl juist het tegenovergestelde de aandelen geldt in veel andere landen. Waarom? Omdat rood een gelukskleur is in de Chinese cultuur. Het wordt daar zelfs gebruikt voor bruidsjurken en om feest en vruchtbaarheid te symboliseren. De kwaliteit van een Chinees restaurant wordt aangeduid met het aantal rode lampionnen. Op deuren en wanden prijken in China vaak rode wandversieringen en koppels slapen vaak onder een rode deken.
Rood is een van de sterkste signaal- en waarschuwingskleuren. Het staat voor zelfvertrouwen, kracht, vitaliteit, activiteit, dynamiek, passie en erotiek.
Studies hebben aangetoond dat vrouwen in een rode jurk bijzonder aantrekkelijk en aantrekkelijk zijn voor mannen. Het is de kleur van leven en liefde, maar ook van rivaliteit, woede en agressie. Ook roept de kleur een associatie met gevaar en oorlog op en van lijden en straf. Het is geen toeval dat veel verbodsborden rood zijn. De kleur rood alarmeert ons.
Positieve eigenschappen die we aan rood toekennen zijn o.a.: warmte, opwinding, enthousiasme en kracht.
Enkele minder gunstige eigenschappen die aan rood worden toegedicht: agressief, dominant, ongeduldig, provoceren.
Er zijn overigens heel veel verschillende roodtinten te vinden. Van watermeloen- en aardbei-rood tot kersen-, bordeaux- en helderrood. Welke soort rood je gebruikt is afhankelijk je persoonlijkheid en van van de intentie van het gevoel dat je wilt oproepen.
Enkele bekende merken met de kleur rood zijn Coca-Cola, Netflix, Levi’s en YouTube.
* De kleur rood is te vinden in allerlei tinten. Van warmrood, koelrood, neutraal rood tot diep rood, licht rood, helderrood tot gedempt rood. Voor elke kleurtype zijn er dus wel goede roodtinten te vinden. In dit blog vind je allerlei voorbeelden.
^ Voor elk kleurtype is er wel een roodtint te vinden. Zoals ik al zei is rood een opvallende kleur. Wil je niet te veel opvallen? Dan kan je het beste een een gedempte of donkere roodtint nemen.
* Uit psychologisch onderzoek is gebleken dat mannen zich meer aangetrokken voelen tot vrouwen die op hun eerste date rood dragen. In dit blog lees je er meer over.
^ Hele felle kleuren (en de kleur rood is hier één van) worden niet veel toegepast op de werkvloer. Ze kunnen al snel wat te veel afleiden van jouw boodschap. Ook roepen grote vlakken van een felle kleur al snel sterke emoties op bij anderen. Vooral wanneer dit negatieve emoties zijn is dat natuurlijk niet wat je wilt... Eén of enkele kleine kleuraccentjes in een wat fellere kleur kunnen natuurlijk wel. Lees er meer over in dit blog.
^ Deze halsketting is een goed voorbeeld van hoe je een accentkleur zakelijk kunt gebruiken. De ketting bevat de kleuren rood en donkerrood. Deze ketting brengt de focus mooi naar het gezicht, zonder dat het te overheersend wordt.